Printer ikon
Ved bruk av Hjelpemiddeldatabasen godtas bruk av informasjonskapsler (cookies) til statistikk og funksjonalitet. Ok, fjern denne beskjeden eller les om bruk av informasjonskapsler.

Du er her: Forside | Rammeavtale | Biler

Hjelpemiddeldatabasen viser alle typer produkter som kan være aktuelle hjelpemidler, uavhengig av om disse kan gis via det offentlige, eller om brukeren selv må dekke utgiftene. De fleste hjelpemidler som lånes ut fra NAV Hjelpemiddelsentral finner du via hovedinngang på forsiden merket 'Rammeavtaler'.

Les mer om Hjelpemiddeldatabasen her

Biler

Avtaleperiode: 01-11-2021 - 31-10-2023

Hurtigoversikt (PDF) (Oppdatert 18.11.2021)

Om rammeavtalen
Avtalen omfatter kassebiler som spesialtilpasses hos bilombygger. Eksempler på spesialtilpassing kan være å montere rampe eller heis, utjevning eller senking av gulv og  spesialløsninger for gass og brems. 

Avtalen inneholder følgende poster (delkontrakter)
 1. Liten bil med automatgir  
 2. Liten bil med automatgir og firehjulstrekk (INGEN BILER PÅ AVTALE) 
 3. Middels stor bil med automatgir
 4. Middels stor bil med automatgir og firehjulstrekk
 5. Middels stor bil med høyt tak og automatgir 
 6. Middels stor bil med høyt tak, automatgir og firehjulstrekk
 7. Stor bil med automatgir
 8. Stor bil med automatgir og firehjulstrekk

Utstyr som følger med bilene (alle postene):
- parkeringsvarmer med fjernkontroll
- parkeringshjelp/sensor
- klimaanlegg
- ryggekamera
- kollisjonsputer på fører- og passasjerplass foran
- cruisekontroll
- regnsensor
- DAB+
- innvendig belysning
- mørke ruter fra B-stolpen og bakover
- systemer for sikkerhet (som et minimum funksjoner for antiskrens, antispinn og  blokkeringsfrie bremser)
- sommer- og vinterdekk på felg (pigg eller piggfrie)

Du finner utfyllende beskrivelse av postene i behov- og kravspesifikasjonen nedenfor.

Hvem kan søke? 
Stønad til bil gis til personer som på grunn av varig nedsatt funksjon ikke er i stand til å komme seg inn i og ut av bilen på egenhånd, uten å bruke heis eller rampe. Det kan også gis stønad til personer med sterkt begrenset gangfunksjon og til brukere som grunnet utagerende adferd må skjermes fra førermiljøet på grunn av hensyn til trafikksikkerhet. 

Noen skal kjøre bilen selv, ved hjelp av kjøreteknisk utstyr som monteres i bilen. Andre som får stønad skal være passasjer i egen bil. Disse benytter i stor grad rullestol som sete i bilen, og er avhengige av heis eller rampe for å komme inn i og ut av bilen. 

Ønsker du mer informasjon?
På nav.no finner du mer informasjon om stønad til bil og spesialutstyr. Her vil du også finne en oversikt over hvem du skal kontakte ut i fra hva henvendelsen gjelder. 

Dersom du ønsker å lære mer om for eksempel spesialutstyr og ulike løsninger finner du informasjon på de faste sidene for bil og spesialutstyr på Kunnskapsbanken.

 

Behov- og kravspesifikasjon for post 1, 3, 4, 7 og 8 Åben

Behov- og kravspesifikasjon for post 1, 3, 4, 7 og 8 Luk

Behov- og kravspesifikasjonen inneholder konkurransegrunnlaget ved utlysning av anbudet. Her får du blant annet detaljert informasjon om kravene som er stilt til hovedprodukter, tilbehør og reservedeler.

Les behov- og kravspesifikasjon (PDF)

Behov- og kravspesifikasjon for post 5 og 6 (tilleggsanskaffelse)Åben

Behov- og kravspesifikasjon for post 5 og 6 (tilleggsanskaffelse)Luk

Behov- og kravspesifikasjonen inneholder konkurransegrunnlaget ved utlysning av anbudet. Her får du blant annet detaljert informasjon om kravene som er stilt til hovedprodukter, tilbehør og reservedeler. NB: I dokumentet omtales postene (delkontraktene) som 1 og 2.

Les behov- og kravspesifikasjon (PDF)

Rammeavtalen for post 1, 3, 4, 7 og 8Åben

Rammeavtalen for post 1, 3, 4, 7 og 8Luk

Her finner du avtalen som er inngått mellom NAV og leverandør. Avtalen inneholder blant annet informasjon om plikter, pris- og betalingsbetingelser, garantiperiode og mislighold.

Les rammeavtalen (PDF)

Rammeavtalen for post 5 og 6 (tilleggsanskaffelse) Åben

Rammeavtalen for post 5 og 6 (tilleggsanskaffelse) Luk

Her finner du avtalen som er inngått mellom NAV og leverandør. Avtalen inneholder blant annet informasjon om plikter, pris- og betalingsbetingelser, garantiperiode og mislighold. NB: I dokumentet omtales postene (delkontraktene) som 1 og 2.

Les rammeavtalen (PDF)

EndringskatalogÅben

EndringskatalogLuk

Endringskatalogen inneholder alle endringer som gjøres i rammeavtalen i løpet av avtaleperioden. Dato bak lenken angir når dokumentet ble lastet opp på Hjelpemiddeldatabasen. 

Bertel O. Steen AS
Harald A Møller AS
RøhneSelmer AS

LeverandøradresserÅben

LeverandøradresserLuk

Her finner du adressene til leverandørene.

Se leverandøradresser


 
Relatert informasjon