Hjelpemiddeldatabasen viser alle typer produkter som kan være aktuelle hjelpemidler, uavhengig av om disse kan gis via det offentlige, eller om brukeren selv må dekke utgiftene. De fleste hjelpemidler som lånes ut fra NAV Hjelpemiddelsentral finner du via hovedinngang på forsiden merket 'Rammeavtaler'.

Les mer om Hjelpemiddeldatabasen her

Hjelpemidler for kommunikasjon og informationsstyring

Produkter som er beregnet på å støtte eller erstatte en persons evne til å motta, sende, produsere og behandle informasjon i ulike former, inkludert kommunikasjonsformer som språk, tegn og symboler, mottak og produksjon av meldinger, videreføring av samtaler og bruk av kommunikasjonsutstyr og -teknikker. Omfatter f.eks. enheter for å se, høre, lese, skrive, telefonere, signalere og alarmere samt informasjonsteknologi. Hjelpemidler for kontoradministrasjon og lagring og styring av informasjon på arbeidsplasser, se 28 21.
KodeProduktgruppe Vis forklaringerAntall serier
22 03Synshjelpemidler189
22 09Talehjelpemidler4
22 12Hjelpemidler for tegning og skriving17
22 18Hjelpemidler som tar opp, spiller av og viser fram informasjon i form av lyd og bilde122
22 21Hjelpemidler for nærkommunikasjon113
22 24Hjelpemidler for telefonering og andre former for telekommunikasjon27
22 27Hjelpemidler for varsling og alarmering185
22 30Lesehjelpemidler34
22 33Datamaskiner og terminaler12
22 36Input-enheter for datamaskiner47
22 39Output-enheter for datamaskiner104
22 90Programvare til flere formål18



Hjelpemiddeldatabasen eies av NAV Hjelpemidler og tilrettelegging.