Printer ikon
Ved bruk av Hjelpemiddeldatabasen godtas bruk av informasjonskapsler (cookies) til statistikk og funksjonalitet. Ok, fjern denne beskjeden eller les om bruk av informasjonskapsler.

Du er her: Forside | Rammeavtale | Høreapparater, ørepropper og tinnitusmaskerere

Hjelpemiddeldatabasen viser alle typer produkter som kan være aktuelle hjelpemidler, uavhengig av om disse kan gis via det offentlige, eller om brukeren selv må dekke utgiftene. De fleste hjelpemidler som lånes ut fra NAV Hjelpemiddelsentral finner du via hovedinngang på forsiden merket 'Rammeavtaler'.

Les mer om Hjelpemiddeldatabasen her

Høreapparater, ørepropper og tinnitusmaskerere

Avtaleperiode: 01-09-2019 - 31-08-2021

På grunn av endring av filen "Samlet oversikt" til "Oversikt høreapparater, tinnitusmaskerere og ørepropper" samsvarer ikke innholdet i videoen med oppbygningen av denne siden.

Du kan likevel benytte videoen til  å få tips til filtrering og sortering i Excel.

Se video om hvordan du finner informasjon (MP4)

Høreapparat
er et hjelpemiddel som kan bidra til å bedre en persons hørselsfunksjon. Ørepropper i denne sammenheng er generiske ørepropper. Det vil si ørepropper som passer til høreapparater fra flere produsenter. Tinnitusmaskerer er et hjelpemiddel som kan bidra til å dempe plager ved tinnitus.

Tilpasning og formidling av høreapparater og tinnitusmaskerere gjøres av audiograf hos avtalespesialist eller hørselssentral. Formidling av ørepropper er en del av høreapparattilpasningen og oppfølging av den. Audiografen tar avtrykk av øret og bestiller ørepropp når det er nødvendig. Øvrige hørselstekniske hjelpemidler blir formidlet via NAV Hjelpemiddelsentral.

Personer med nedsatt hørsel eller tinnitus må få henvisning fra fastlege til avtalespesialist eller hørselssentral for utredning/behandling og søknad. Søknad om stønad til høreapparater og tinnitusmaskerere behandles av NAV Arbeid og ytelse. På nav.no kan du lese mer om høreapparater og tinnitusmaskerere.

Rammeavtalen
Rammeavtalen består av 18 poster (delkonkurranser). Produktene presenteres ikke i selve databasen, men i et filtrer- og søkbart Excel-dokument. I instruksjonsvideoen kan du se tips til hvordan du kan filtrere i Excel. Oversikt over produkter finner du i lenkeoversikten. Les også "Hvordan velge høreapparat på parallell rammeavtale" (PDF).

Endringskatalog 
Endringskatalogene inneholder alle endringer som gjøres i rammeavtalen i løpet av avtaleperioden. Dato bak lenken angir når dokumentet ble lastet opp på Hjelpemiddeldatabasen. 

Cantec AS (01.03.20)
Cochlear Norway AS
GN Hearing Norway AS (21.09.20)
Hørseslaben AS
MED-EL Nordic AS (21.09.20)
Medus AS (01.07.20)
Oticon AS (18.12.19)
Sivantos AS (08.04.2020)
Sonova Norway AS (21.09.20)
Starkey Norway AS (28.10.20)
Widex Norge AS (21.09.20)

Nyttige lenker
- Hjemmesidene til leverandører med produkter på avtale (PDF
- Rundskriv om stønad til høreapparater og tinnitusmaskerer finner du på nav.no. Her kan du lese om rutiner for søknad, utprøving og fakturering
- På Helsenorge.no finner du informasjon om offentlige hørselssentraler og avtalespesialister.
- Rammeavtale for hørsels- og varslingshjelpemidler finner du på Hjelpemiddeldatabasen
- På Kunnskapsbanken.net/horsel kan du lese fagstoff om hørselsnedsettelse.
- I Appbiblioteket finner du omtaler om apper som har med hørsel å gjøre

 

Samlet oversikt Åben

Samlet oversikt Luk

Her finner du en filtrer- og søkbar oversikt over alle høreapparat, ørepropper og tinnitusmaskerere på avtale. Legg merke til at det er fire arkfaner for de ulike postene (1-15, 16, 17 og 18). I introduksjonsteksten til rammeavtalen finner du en video med tips til bruk av funksjonene for filtrering og søk. Dato bak lenken angir når dokumentet ble lastet opp på Hjelpemiddeldatabasen.

Last ned samlet oversikt (Excel - 21.09.2020)

Ofte stilte spørsmålÅben

Ofte stilte spørsmålLuk

Her kan du se spørsmål og svar om overgangsregler mellom tidligere og ny avtale, dispensasjoner, service/reparasjoner og tilbehør.

Se ofte stilte spørsmål (PDF) - sist endret 21.09.2020

Tilbehør og reservedeler Åben

Tilbehør og reservedeler Luk

Tilbehør er deler som endrer hovedproduktets funksjon. Tilbehør kan monteres i tillegg til, eller i stedet for en del som er påmontert i en standard utgave av hovedproduktet. Eksempler på tilbehør i denne avtalen er streamer og tv-bokser. Reservedeler er deler som ikke endrer hovedproduktets funksjon, men som erstatter en utslitt eller ødelagt del på et produkt i standard utgave. De delene tilbehøret består av er også reservedeler.

Tilbehør og reservedeler (PDF)

Leveringstid og frakt Åben

Leveringstid og frakt Luk

Informasjonen er hentet fra Del 3 Bilag 1, Behov og kravspesifikasjonen, punkt 5 og 6

Les om leveringstid og frakt (PDF)

Garanti og reparasjonerÅben

Garanti og reparasjonerLuk

Her kan du lese om garanti og reparasjoner av produkter som er på rammeavtale.

Les om garanti og reparasjoner (PDF)

Fakturarutiner Åben

Fakturarutiner Luk

Her kan du lese mer om rutiner for fakturering. Når du åpner dokumentet vil du blant annet finne lenke til oversikt over fakturareferanser per fylke (ressurspersoner i ytelseslinjen).

Les fakturarutiner

Rammeavtalen Åben

Rammeavtalen Luk

Her finner du avtalen som er inngått mellom NAV og leverandør. Avtalen inneholder blant annet informasjon om plikter, pris- og betalingsbetingelser, garantiperiode og mislighold.

Les rammeavtalen (PDF)

Behov- og kravspesifikasjon Åben

Behov- og kravspesifikasjon Luk

Dokumentet inneholder konkurransegrunnlaget ved utlysning av anbudet. Her får du blant annet detaljert informasjon om kravene til som er stilt til hovedprodukt, tilbehør og reservedeler. I nye avtaledokument benyttes begrepene "delkontrakt" eller "delleveranse" mens vi på på Hjelpemiddeldatabasen har valgt å beholde ordet "post".

Les behov- og kravspesifikasjon (PDF)


 
Relatert informasjon