Hjelpemiddeldatabasen viser alle typer produkter som kan være aktuelle hjelpemidler, uavhengig av om disse kan gis via det offentlige, eller om brukeren selv må dekke utgiftene. De fleste hjelpemidler som lånes ut fra NAV Hjelpemiddelsentral finner du via hovedinngang på forsiden merket 'Rammeavtaler'.

Les mer om Hjelpemiddeldatabasen her

Hjelpemidler for nærkommunikasjon

Utstyr som gjør det mulig for to personer å kommunisere med hverandre når de er på samme sted. Talehjelpemidler, se 22 09.

Velg en produktgruppe for å flere underkategorier, eller klikk på tallet til høyre for å se alle produktseriene i gruppen.
KodeProduktgruppe Skjul forklaringerAntall serier
22 21 03Bokstav- og symbolsett/-tavler
Hjelpemidler for kommunikasjon ansikt til ansikt når tale ikke er mulig eller er vanskelig. Omfatter f.eks. bokstav-, bilde-, symbol- og ikonsett/-tavler.
36
22 21 06Samtaleforsterkere
Hjelpemidler som øker volumet på stemmen til en eller flere personer. Omfatter f.eks. utstyr for lydutjevning for lytting og konsentrasjon. Hørselshjelpemidler, se 22 06. Stemmeforsterkere til personlig bruk, se 22 09 06.
9
22 21 09Samtaleenheter
Elektronisk utstyr som legger til rette for direkte kommunikasjon (nærkommunikasjon). Omfatter f.eks. bærbare og stasjonære digitale elektroniske display, papir og annet utstyr for presentasjon av innlest og/eller syntetisk tale.
66
22 21 12Programvare for nærkommunikasjon
Programvare som produserer meldinger for direkte kommunikasjon. Omfatter f.eks. innebygd programvare som gjør nærkommunikasjon mulig. Programvare for tekstbehandling, se 22 12 24. Nettleserprogramvare, se 22 33 15.
12