Hjelpemiddeldatabasen viser alle typer produkter som kan være aktuelle hjelpemidler, uavhengig av om disse kan gis via det offentlige, eller om brukeren selv må dekke utgiftene. De fleste hjelpemidler som lånes ut fra NAV Hjelpemiddelsentral finner du via hovedinngang på forsiden merket 'Rammeavtaler'.

Les mer om Hjelpemiddeldatabasen her

Hjelpemidler for telefonering og andre former for telekommunikasjon


Velg en produktgruppe for å flere underkategorier, eller klikk på tallet til høyre for å se alle produktseriene i gruppen.
KodeProduktgruppe Skjul forklaringerAntall serier
22 24 03Standard nettverkstelefoner
Omfatter f.eks. stasjonære telefoner med eller uten trådløse mottakere, høyttalende telefoner, bilde- og videotelefoner, teleks- og telefaksmaskiner samt telefoner med innebygde varselsignaler, internettelefoner og taktile telefoner. Hørselshjelpemidler, se 22 06.
1
22 24 06Telefoner for mobile nettverk
Omfatter f.eks. biltelefoner, trådløse telefoner med begrenset rekkevidde, handsfree-modeller og telefoner med innebygd kamera.
2
22 24 09Utstyr og programvare for teksttelefoner
Omfatter f.eks. mobile teksttelefoner, utstyr og programvare for teksttelefoner og telefoner med punktskriftfunksjoner.
1
22 24 21Tilleggsutstyr for telefonering
Omfatter f.eks. tilkoblingsenheter og signalomformere for innkommende meldinger, tastatur til mobiltelefoner, nummervisere, indikatorer for oppringnings-, opptatt- og ringesignal, nummerslåingshjelpemidler, telefonrørholdere og mottaksforsterkere. Hørselshjelpemidler, se 22 06. Hjelpemidler som støtter eller erstatter arm-, hånd- eller fingerfunksjon eller en kombinasjon av disse funksjonene, se 24 18. Hjelpemidler for fiksering, se 24 27. Output-enheter for datamaskiner, se 22 39. Programvare for telekommunikasjon og telematikk Programvare for verbal og visuell kommunikasjon mellom datamaskiner via datanettverket. Omfatter f.eks. internettprotokoll (IP), programvare for IP-telefoni, programvare for telekonferanser, internettbaserte video- og kommunikasjonssystemer og apper for å lette bruk av smarttelefoner og nettbrett. Programvare for nærkommunikasjon, se 22 21 12.
10
22 24 27Lukket samtaleanlegg
Frittstående elektroniske kommunikasjonssystemer som gjør det mulig å ha en begrenset eller privat samtale mellom to personer som befinner seg på forskjellige steder. Hjelpemidler for varsling og alarmering, se 22 27.
1
22 24 30Porttelefoner
Omfatter f.eks. dørtelefoner med integrerte døråpnere og dørtelefonforsterkere. Hjelpemidler for varsling og alarmering, se 22 27.
7